Художникът Иван Гонгалов: Истински даровитият човек е всестранен

Художникът Иван Гонгалов е роден през 1932 г. в София. Завършва Художествената академия, специалност “Живопис” при проф. Панайот Панайотов, но откривател на таланта му и пръв негов учител е големият Илия Бешков. През 1965 г. на Международното изложение на книгата в Лайпциг Гонгалов получава сребърен медал за илюстрация и е поканен да работи в издателство “Мондадори” в Милано, Италия.

Не след дълго, впечатлени от професионализма му, началниците му го издигат за художествен директор. През 1971 г. е избран да представя италианската илюстрация на международната изложба в Братислава „Илюстрацията през вековете”. През годините работи за издателствата “Фратели Фабри” – Италия, “Ашет” – Франция, “Шнайдер” – Германия и “Гудуик” – Холандия. През 1990 г. се завръща в България и става председател на СБХ – длъжност, която изпълнява до 1992 г. Наскоро Иван Гонгалов подреди своя изложба и в Стара Загора.

“Обичам човека изобщо и нямам образ, който да ми е любим. Е, при всички случаи в рисунките ми има една леко хумористична нота. Смятам, че на върха на човешката интелигентност стои именно чувството за хумор и самоиронията, и това е мое верую”, започна разказа си художникът Иван Гонгалов. И за да потвърди думите си, показва окачените по стените рисунки: на склонило чело и скръстило молитвено ръце момиче, до което мазно се подсмихва възрастен мъж или пък на голобради послушници във Ватикана.
Едни от най-забавните са графиките със свини – депутати, дерибеи, защото, според него, всички, малко или много, правим свинщини. Творецът търси закачката навсякъде, още повече е имал забежки в карикатурата, а и обича да пише смешни разкази, а после да ги превежда на български.
“От толкова години, прекарани в Италия, вече съм 100% италианец, но 200% българин”, усмихва се Иван Гонгалов. Според него, един художник може да бъде национален дотолкова, доколкото е и интернационален.
“Желанието ми е творческото ми ниво да е достойно, за да го покажа пред света – дотук се простира в общи линии националното у мен. Разбира се, човек не бива да бяга от корените си. Известно е, че Христо Явашев е мой ученик и когато се видяхме за първи път в Милано, той започна да ми говори на френски, щото, видите ли, бил забравил български. На което, с извинение, му теглих една. Човек не трябва да губи връзката с родината си. В същото време видях, че хората навсякъде си приличат и в доброто, и в лошото, затова и прекаленото патриотарство – да държа на всяка цена на своето, също не ми е присъщо”, разказва илюстраторът. И като отвори темата за учениците и учителите, нямаше как да не върне лентата и да не си спомни с признание тези, които са го открили за изкуството.

“Бил съм ученик на велики хора, които знаеха как да те стимулират – Борис Ангелушев, Дечко Узунов, Ненко Балкански и най-вече Илия Бешков, с когото се познавам още от дете. Те казваха, че истинският учител отваря очите на ученика си, а на свой ред той взима само това, което си е негово. Веднъж показах на Бешков свои рисунки и той ми каза, че имам талант и да му нося всичко, което рисувам. И аз му носех. Един път, като преброи скиците, които бях направил за деня, се оказаха 304. После ме заведе в академията и така тръгна всичко. Бешков казваше, че истински даровитият човек не е едностранен. Ами ако погледнем и Леонардо, и Микеланджело, и Джото, и Рафаело – те са всестранни личности – художници, учени, архитекти, поети. И мога да кажа, че съм се опитвал да бъда ученик на всички големи умове на човечеството. И съм ги приемал като духовни родители”, споделя Гонгалов.
Трудно му е да каже колко точно книги е илюстрирал, но със сигурност не са по-малко от 350 заглавия.
“Къде ще ги помня всичките. Има момент, в който се чудя – това аз ли съм го правил. Хората, които ми правят рамките, са ми казвали: една рисунчица от теб да е, ще я познаем. Та би трябвало и аз, като художник толкова години, да се разпознавам”, шегува се илюстраторът.
Той се възхищава от ренесансовия тип човек и неговия образ най-често търси в творбите си. Ренесансов не само като визия, но и като мисъл и светоусещане. В негово лице открива всички идеи и стойности на времето, които е трябвало да бъдат внушени на обикновения човек, в най-добрия смисъл на думата, за да го одухотворят и възвисят.
“Стремях се да приличам на великите си учители и аз да съм един пенкелер между графика, живопис и илюстрация”, казва Иван Гонгалов, но отрича завистта пред чуждото дарование и успех. Защото смята, че талантливите хора са си близки роднини.

Е, вероятно има и изключения. Защото веднага се сеща за случка, разказана от Владимир Димитров-Майстора – изключително благороден човек и светец, според него. През 1948 година, след преживяната Втора световна война, на Първия конгрес на Световния съвет на мира в Прага се събират хора от цял свят, представители на различни сфери в страните си. В един момент било взето решение за учредяване на фонд за благотворителни инициативи – всеки да даде, колкото може.
“Майстора ми вика: това дребно човече Пикасо (който също бил сред гостите), извъртя две гълъбчета, скочи на стола си и извика: две рисунки от Пикасо за наддаване, парите – за благотворителния фонд. Владимир Димитров възмутено ми каза, че и той можел да нарисува нещо, но не го направил, защото имал достойнство, а Пикасо, дори и качен върху стола, пак оставал по-нисък от него”, разказва илюстраторът. И продължава, че е щастлив, че както, според библейската легенда, Всевишният е направил по свое подобие човека и е чист пред съвестта си, така и той никога не е деформирал това божие подобие до състояние на уродливост, както неговия именит колега. И за големия творец съвременните абстрактни илюстрации на детски книжки са си истинско престъпление. Детето е много критично, то не бива никога да се лъже.
“Истинският илюстратор е сътрудник, ортак на писателя и няма право да важничи и маниерничи, за да се изтъкне. За мен тези хора се неможещи, защото търсят да избягат от трудното и да си правят лесното. Когато правиш илюстрация, бъди верен на текста”, ядосва се художникът. И си спомня паметната среща с един от създателите на сюрреализма Джорджо де Кирико. Когато отива при него, за да му покаже рисунките си, възрастният вече художник му казва: “Синко, Всевишният подбира кому какво да даде. Имай предвид, че талантът не е само привилегия, но и висша отговорност и голяма мисия да бъдеш почтен към това, което правиш”.
На същото учи днес прочутият български илюстратор и своите ученици, които, за съжаление, вероятно са повече в Италия, отколкото в България. На Ботуша обаче все още живеят с характера на техните традиции. Там обикновено желаещите да станат художници или скулптори отиват в ателието на известен майстор, където чиракуват и постепенно се учат. Въобще липсва идеята за истинското академично образование, затова се налагало с неговите ученици да почва от А, Б-то. Но днес е щастлив, защото едни от най-прочутите имена в италианската илюстрация са негови питомци – Акиле Пика, Чезари Коломби, Као де Мацоли.

Докато за българска школа с традиции в илюстрацията може с пълно основание да се говори и то благодарение на двама даровити художници – Илия Бешков и Борис Ангелушев, от които тръгва всичко. “Спомням си, че вече в Италия бях представил рисунки на наши майстори пред художествения комитет в Болоня. Толкова бяха впечатлени от това, което им показах, че се заговори с възхищение за българска школа в илюстрацията. И тази школа е характерна най-вече с едно голямо можене, което с времето обаче все повече се губи. Защото в настоящия момент, за съжаление, няма големи майстори, самата академия няма нито един, който да е равностоен на Бешков, на Дечко Узунов, на Илия Петров”, прави равносметка той. Този луфт в дарованието може да го обясни само с една естествена цикличност, при която, след като няма големи учители, които да внушат и предадат опит и качества, и да са ти духовни водачи, нормално е да има отлив на кадърните и даровити хора от изкуството. Доколкото може, големият той се опитва да подпомогне днешните студенти, като предава опит в Художествената академия в София. Категоричен е обаче, че липсват истински педагози, които да живеят с изкуството и да имат готовност да се отдадат.

Информация: вестник Новината



За да предоставяме персонализирани данни, ние използваме "бисквитки" или подобни технологии. Натискайки бутона "Приемам" или сърфирайки из сайта ни, Вие се съгласявате да използваме данните Ви. View more
Приемам
Отказвам